Evaluatie pedagogisch beleid 1-4 jaar
Op welke locatie werk je?
Op welke groep werk je?
Heeft jouw locatie een hal/gang die gebruikt kan worden?
Ja
Nee
Wanneer heb je voor het laatst een training of workshop gevolgd over het pedagogisch beleid?
Minder dan 1 jaar geleden
Tussen 1 en 2 jaar geleden
Meer dan 2 jaar geleden
Nog nooit/ N.v.t.
Wanneer heb je voor het laatst een training gevolgd over interactievaardigheden?
Minder dan 1 jaar geleden
Tussen 1 en 2 jaar geleden
Meer dan 2 jaar geleden
Nog nooit/ N.v.t.
Wanneer heb je voor het laatst een training gevolgd of coaching ontvangen over ergonomie en een juiste werkhouding?
Minder dan 1 jaar geleden
Tussen 1 en 2 jaar geleden
Meer dan 2 jaar geleden
Nog nooit/ N.v.t.
Wanneer is jouw groep voor het laatst nieuw ingericht?
Minder dan 1 jaar geleden
Tussen 1 en 2 jaar geleden
Meer dan 2 jaar geleden
Nog nooit/N.v.t.
Wat is de leeftijdssamenstelling van jouw groep gemiddeld genomen op dit moment?
Meer dreumesen dan peuters
Meer peuters dan dreumesen
Ongeveer evenveel dreumesen als peuters
Hieronder kun je verschillende onderwerpen met een smiley beoordelen (helemaal niet mee eens - helemaal mee eens).
Weet je het niet, of is iets niet van toepassing, kies dan N.v.t.
De herinrichting en informatie vooraf
De planning van verbouw en inrichten en het plan tot in gebruik name was vooraf bij jou duidelijk
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
De kick-off bijeenkomst was een goede introductie voor het werken op de groep
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Ouders reageerden positief op de nieuwe inrichting
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Kinderen reageerden positief op de nieuwe inrichting
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Je hebt een goede ondersteuning ervaren in het gaan werken met de nieuwe inrichting vanuit je collega’s, facilitair, preventie coach (arbo-deskundige) en de pedagogisch coach
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Welke maximaal 3 aspecten vind je het belangrijkst?
Duidelijkheid planning verbouw/ inrichten
Goed verlopen van verbouw en inrichten
Kick-off bijeenkomst bij ingebruikname
Positieve ouders m.b.t. de inrichting
Positieve kinderen m.b.t. de inrichting
Ondersteuning in het gaan werken met nieuwe inrichting
Wat vond je goed aan het startmoment en het je eigen maken van de nieuwe werkwijze en inrichting?
Heb je tips om het nog beter te doen?
Pedagogisch handelen binnen de nieuwe inrichting
Het op ooghoogte van kinderen kunnen zijn (denk aan het lage meubilair als bank en tafel) maakt dat je vanzelfsprekender en makkelijker benaderd kan worden door kinderen
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Interesses van kinderen worden gezien en gehoord (bijvoorbeeld tijdens spel en gesprekjes aan tafel)
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Interesses van kinderen worden gebruikt voor het bedenken van nieuwe activiteiten (niet alles staat vast op een dag of in een week)
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Kinderen hebben voldoende mogelijkheid (respect voor autonomie) om zelf te kiezen wat zij leuk vinden om te doen in spel
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Kinderen hebben veel mogelijkheid (respect voor autonomie) om zelf keuzes te maken in verzorging en routines (denk aan zelf een plekje kiezen, zelf opstaan om doekjes te pakken bij een ongelukje, etc.).
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Dat kinderen veel zelfstandig kunnen doen (respect voor autonomie) komt door de keuze van de inrichting (denk aan het zelfstandig gebruiken van het lage meubilair zoals zelf speelgoed kunnen pakken en laag stoeltje en tafeltje gebruiken in spel)
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Kinderen spelen in de buurt van elkaar
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Een groep met diverse leeftijden heeft het nodig om te splitsen voor rust en aandacht voor ieder kind. Zie je in de huidige groep mogelijkheden om dat te doen?
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Kinderen kunnen zich goed terugtrekken in de nieuwe groep
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
De nieuwe groepsruimte (niet alleen het lokaal zelf) biedt voldoende mogelijkheden om activiteiten te organiseren
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Dreumesen en peuters spelen beiden met dezelfde (open) spelmaterialen en passen die ieder op hun eigen manier toe
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Dreumesen hebben in de nieuwe groep voldoende kans voor oefenspel (vullen, legen, rijden met een auto, verzamelen van spullen)
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Dreumesen hebben in de nieuwe groep voldoende gelegenheid voor klimmen en klauteren
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Er is voor 2-jarigen voldoende mogelijkheid om uitgedaagd te worden in de nieuwe groep
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Er is voldoende aanbod/uitdagend spelmateriaal voor de peuters (3+ materiaal)
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Peuters hebben een plekje om ongestoord te kunnen spelen
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Er worden op jouw groep echte materialen uit de volwassen wereld aangeboden, naast open spelmateriaal. Kinderen experimenteren hiermee in bijvoorbeeld rollenspel
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Kinderen kijken naar elkaar en zien voorbeelden
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Wat heb je geleerd in de afgelopen periode, waar ben je blij mee of trots op?
Wat zijn voor ons tips om het nog beter te doen?
Wat zou je willen meegeven aan je collega’s die de overstap naar een nieuwe groep nog gaan maken?
Waar heb je meer hulp bij nodig als je kijkt naar onderstaande onderwerpen? (Via bijv. e-learning, pedagogisch coach, interne training, etc.)
Structuur en grenzen (positieve benadering)
Nabijheid en hoe dit vorm te geven verdiepen
Rust en aandacht voor kinderen creëren
Interactie stimuleren
Ontwikkelingsstimulatie
Het kindvolgend werken
Werkwijze met de inrichting
Werkwijze met de spelmaterialen
Groepsmanagement
Anders
Je hebt hierboven "Anders" aangevinkt, wil je dit toelichten?
Het vernieuwde inrichtingsbeleid
De inrichting heeft een huiselijke sfeer
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
De nieuwe inrichting biedt meer openheid en ruimte voor spelen dan de oude groepsinrichting
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Je deelt materialen met andere groepen (denk bijvoorbeeld aan klim-klautermateriaal)
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
De inrichting sluit goed aan bij de momenten van een dag. Denk bijvoorbeeld aan de dagopening en de dagafsluiting. (Geef eventueel straks een toelichting bij de open vraag).
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
De zithoek met lage bank wordt gebruikt als:
Rustige speel/verblijfsplek voor de jongste kinderen (doorgaande lijn babygroep)
Ontspannen zitplek waar je individuele aandacht aan een kind kan geven
Rustige plek om te spelen (bouwen, rollenspel, boekje lezen)
Klimklauterplek
Ruimte voor groepsactiviteiten (voorlezen, verjaardagsfeestje, opening van de dag, kring maken)
Anders
Je hebt hierboven "Anders" aangevinkt, wil je dit toelichten?
De kinderen spelen (bouwen, experimenteren) geregeld aan de lage tafels
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
De nieuwe inrichting met meer lage tafels dan voorheen zorgt voor meer zelfstandigheid bij de kinderen. (Denk aan meer initiatief tonen tijdens het eetmoment, zelf van/aan tafel gaan, zelf de tafel als speelplek kiezen).
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Wat is op dit moment een prettige plek voor de peuters om ongestoord door dreumesen te kunnen spelen? Je mag meerdere aanvinken. Heb je tips geef deze dan graag aan bij de open vraag.
Een lage tafel in de groepsruimte
De hoge tafel in de groepsruimte
De zithoek met lage bank
Een werkblad op peuterhoogte (zoals bijvoorbeeld in je brocante kast)
De hal of gang op de locatie (indien van toepassing)
Anders
Je hebt hierboven "Anders" aangevinkt, wil je dit toelichten?
De tafels in de groep kunnen op verschillende manieren worden opgesteld (denk aan deels onder elkaar schuiven bij spelen en uit elkaar schuiven bij splitsen tijdens het eetmoment). Verschuiven jullie de tafels geregeld om van verschillende opstellingen gebruik te maken?
Ja
Nee
N.v.t.
Je hebt hierboven "Nee" aangevinkt, wil je dit toelichten?
Na het eetmoment stapel je geregeld stoelen op om meer speelruimte te creëren bij de hoge en lage tafels.
Ja
Nee
N.v.t.
Je hebt hierboven "Nee" aangevinkt, wil je dit toelichten?
De werkwijze met de hoge en lage tafels in de nieuwe inrichting is prettig voor jezelf en de kinderen. (Geef eventueel een toelichting bij de volgende vraag).
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
De groep gebruikt tafels in verschillende hoogte (volwassen hoogte, peuterhoogte en dreumeshoogte). Probeer zo specifiek mogelijk te omschrijven wat met de inrichting die je nu hebt jouw favoriete tafelopstelling is bij splitsen tijdens het eetmoment en waar jijzelf en je collega dan bij de tafels gaan zitten.
Welke stoel(en) gebruik je het meest bij de lage tafels?
Sanus Gezondheidsstoel (wendbaar op volwassen hoogte met draaibare rug- en bukleuning
Bioswing kruk (wendbaar en met vering die de rug in balans houdt)
Bioswing kruk met lage rugsteun (wendbaar en met vering die de rug in balans houdt)
Extra lage leidsterstoel (wendbaar op kindhoogte, voor aanschuiven aan de lage tafels)
Laag krukje, poefje, stoeltje
Yogapoef (voor bij de allerlaagste tafel)
Anders (bijv. zadelkruk, eigen ergonomische stoel
Je hebt hierboven "Anders" aangevinkt, wil je dit toelichten?
De Sanus-Gezondheidsstoel is een PM-stoel die op vrijwel alle 1-4 groepen met nieuwe inrichting staat. De leuning van deze stoel kan naar voren gedraaid worden zodat deze ondersteuning geeft bij laag werken en bukken zodat je je rug niet belast. Was je op de hoogte van deze mogelijkheid?
Ja
Nee
N.v.t.
Welke mogelijkheden van de trolley gebruik je als hulpmiddel bij de lage tafels: (Geef bij de open vraag eventueel nog tips of aanvullende informatie)
De kleine houten plank op de trolley als werkblad op volwassen hoogte
De trolley als extra opbergruimte buiten bereik van de kinderen
De trolley als presentatieblad voor beleg/materialen
De trolley als transportmiddel van eten en materialen
Geen (voor mij is de trolley geen goed hulpmiddel)
Anders
N.v.t. (we hebben geen trolley op de groep)
In de 0-1 babygroepen eten de oudste baby’s een hapje of broodje in een laag stoeltje met eigen tafelblad. Zou je dit ook willen inzetten op de 1-4 groep voor de jongste kinderen die nog een eigen slaapritme hebben?
Ja
Nee
Misschien
Biedt de inrichting de mogelijkheid om op kindhoogte boekjes aan te bieden, waarbij ook de voorzijde van de boekjes goed zichtbaar zijn? (Geef eventueel een toelichting bij de open vraag)
Ja
Nee
N.v.t.
Via een van onze speelgoedleveranciers hebben we informatie gestuurd naar de locaties over wat je allemaal kunt doen met de open spelmaterialen. De informatie was waardevol, je hebt nieuwe ideeën opgedaan.
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Heb je tips, aanvullingen op je antwoorden of iets anders dat je graag wilt delen over de nieuwe inrichting?
Scholing, uitleg en training gericht op ergonomie
Heb je training of advies op de groep of daarbuiten ontvangen, gericht op ergonomie?
Ja
Nee
Heb je gebruik gemaakt van individuele begeleiding op de werkplek m.b.t. ergonomie?
Ja
Nee
De adviezen zijn in de praktijk toepasbaar en helpen in het aanhouden van een goede houding
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Heb je een keuze kunnen maken uit de verschillende ergonomische materialen (soort stoel, etc.)
Ja
Nee
Hoe heb je de ergonomische ondersteuning tijdens de implementatie (start en praktijk) ervaren?
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Heb je het instructiefilmpje over het gebruik van de Pm-stoelen en het laag werken in de groep gezien?
Ja, voordat ik met de nieuwe inrichting ging werken
Ja, toen ik al een tijd met de nieuwe inrichting gewerkt had
Nee
De inhoud van de filmpjes heeft een positieve bijdrage geleverd m.b.t. hoe ik materialen ergonomisch inzet
Maak een keuze
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
N.v.t.
Je collega helpt jou herinneren of voor te doen om de juiste houding in te zetten bij tillen, zitten, bukken.
Ja
Nee
Wat vind je goed aan de training of individuele begeleiding die je ontvangen hebt op gebied van ergonomie en hoe je dit toepast bij laag werken?
Heb je tips t.a.v. ergonomie?
Tot slot
- Wij willen dat kinderen graag bij TintelTuin komen, omdat ze zich hier fijn voelen en omdat ze activiteiten doen die ze elders niet doen. Ouders brengen hun kinderen met vertrouwen naar TintelTuin en zien de meerwaarde voor hun kind: in plezier én ontwikkeling.
- Als PM krijg je de gelegenheid om nog meer expertise te ontwikkelen die je kan delen met collega’s en ouders. Je ontwikkelt nog meer vaktrots en werkt er naartoe met recht te kunnen spreken over dat PM-ers die bij TintelTuin werken tot de beste behoren in de regio.
Als je dit zo leest, welk cijfer geef jij dan voor hoe jij denkt dat jouw locatie en de nieuwe groep hieraan bijdraagt om dit streven te bereiken?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
N.v.t.
Heb je nog iets wat je kwijt wilt en niet in de vragenlijst naar voren kwam?
Wil je hieronder je naam invullen?
Naam
Alle beoordelingen worden weergegeven. U kunt, indien u dit wenst, uw naam tonen bij deze beoordeling.
Versturen